Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

428 - Degree in Labour Relations and Human Resources

28511 - Statistics


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
28511 - Statistics
Faculty / School:
108 - Facultad de Ciencias Sociales y del Trabajo
Degree:
428 - Degree in Labour Relations and Human Resources
ECTS:
6.0
Year:
2
Semester:
First semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

This suject offers an introduction to statistical analysis of bivariate data and statistical inference, fundamental tools to train critical professionals. The students, after having taken the first course of Methods and Social Research Techniques, know the basic techniques of univariate descriptive statistics. It is, therefore, a continuation in the learning of statistical techniques. Likewise, it is considered essential to develop skills for the use of statistical software, essential nowadays to perform statistical analysis of data.

{These approaches and goals are aligned with the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations 2030 Agenda, as the use of real data helps to illustrate the situation of certain SDGs, in particular SDG 5 (Gender Equality), SDG 8 (Decent Work and Economic Growth) and SDG 10 (Reducing Inequalities).

2. Learning results

  • Be able to locate and discriminate the statistical sources that collect socio-labor data.
  • Be able to use statistical methods for data analysis.
  • Be able to analyze data with the support of the main statistical software packages.
  • Be able to draw conclusions from the results obtained from a statistical analysis.
  • Know the necessary steps to carry out socio-labor research work.
  • Be able to apply quantitative and qualitative social research techniques to the work environment.
  • Be able to locate, discriminate and analyze relevant documentation and information for research in the socio-labor field.
  • Know the different sampling methods and know how to apply them.

3. Syllabus

Block I. Introduction.

Unit 1: Statistics in the workplace.

Unit 2: One-dimensional descriptive statistics.

Block II. Two-dimensional descriptive statistics.

Unit 3: Relationship between pairs of qualitative variables.

Unit 4: Relationship between pairs of quantitative variables

Unit 5: Comparison between populations.

Block III. Description of temporal variables.

Unit 6: Time series.

Unit 7: Index numbers.

Block IV. Probability.

Unit 8: Notions of Probability.

Block V. Statistical Inference.

Unit 9: Introduction to Statistical Inference.

Unit 10: Confidence intervals.

Unit 11: Hypothesis testing.

Unit 12: Sampling techniques.

4. Academic activities

Master classes: 30 hours.

Practical classes: 30 hours.

Personal study: 84 hours.

Assessment activities: 6 hours

5. Assessment system

The assessment consists of a final exam (compulsory, to be taken on the date of the official call) and several evaluative activities (voluntary, during the class period).

  • Compulsory final exam: it will be graded from 0 to 10 points.
  • Assessment activities: they will be graded, as a whole, from 0 to 10 points.

The final grade for the subject will be the higher of:

  • 90% grade of the final exam + 20% grade of the assessment activities.
  • 100% final exam grade.

In any case, the final grade for the subject will not exceed 10 points.


Curso Académico: 2023/24

428 - Graduado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos

28511 - Estadística


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
28511 - Estadística
Centro académico:
108 - Facultad de Ciencias Sociales y del Trabajo
Titulación:
428 - Graduado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos
Créditos:
6.0
Curso:
2
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Estadística

1. Información básica de la asignatura

Esta asignatura ofrece una introducción al análisis estadístico de datos bivariante y a la inferencia estadística, herramientas fundamentales para formar profesionales críticos. El alumnado, tras haber cursado en primer curso la signatura de Métodos y Técnicas de Investigación Social, conoce las técnicas básicas de estadística descriptiva univariante. Se trata, por ello, de una continuación en el aprendizaje de técnicas estadísticas. Así mismo, se considera fundamental el desarrollo de habilidades para el uso de software estadístico, imprescindible en la actualidad para realizar un análisis estadístico de datos.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas, pues el uso de datos reales contribuye a ilustrar la situción de determinados ODS, el particular el ODS 5 (Igualdad de Género), el ODS 8 (Trabajo decente y crecimiento económico) y el ODS 10 (Reducción de las desigualdades).

2. Resultados de aprendizaje

  • Ser capaz de localizar y discriminar las fuentes estadísticas que recogen los datos socio-laborales.
  • Ser capaz de utilizar métodos estadísticos para el análisis de los datos.
  • Ser capaz de analizar datos con apoyo de los principales paquetes de software estadístico.
  • Ser capaz de sacar conclusiones a partir de los resultados obtenidos de un análisis estadístico.
  • Conocer los pasos necesarios para llevar a cabo trabajos de investigación socio-laboral.
  • Ser capaz de aplicar técnicas cuantitativas y cualitativas de investigación social al ámbito laboral.
  • Ser capaz de localizar, discriminar y analizar la documentación e información relevante para la investigación en el ámbito socio-laboral.
  • Conocer los distintos métodos de muestreo y saber aplicarlos.

3. Programa de la asignatura

Bloque I. Introducción.

Tema 1: Estadísticas en el ámbito laboral.

Tema 2: Estadística descriptiva unidimensional.

 

Bloque II. Estadística descriptiva bidimensional.

Tema 3: Relación entre pares de variables cualitativas.

Tema 4: Relación entre pares de variables cuantitativas

Tema 5: Comparación entre poblaciones.

 

Bloque III. Descripción de variables temporales.

Tema 6: Series temporales.

Tema 7: Números índice.

 

Bloque IV. Probabilidad.

Tema 8: Nociones de Probabilidad.

 

Bloque V. Inferencia Estadística.

Tema 9: Introducción a la Inferencia Estadística.

Tema 10: Intervalos de confianza.

Tema 11: Contrastes de hipótesis.

Tema 12: Técnicas de muestreo.

4. Actividades académicas

Clases magistrales: 30 horas.
Clases prácticas: 30 horas.
Estudio personal: 84 horas.
Actividades de evaluación: 6 horas

5. Sistema de evaluación

La evaluación se compone de un examen final (obligatorio, a realizar en la fecha de la convocatoria oficial) y varias actividades evaluativas (voluntarias, durante el periodo de clases).

  • Examen final obligatorio: se calificará de 0 a 10 puntos.
  • Actividades evaluativas: se calificarán, en conjunto, de 0 a 10 puntos. 

La calificación final de la asignatura será la mayor entre:

  • 90% calificación del examen final + 20% calificación del las actividades evaluativas.
  • 100% calificación del examen final.

En cualquier caso, la calificación final de la asignatura no excederá los 10 puntos.